Forholdsregler ved øjenlågs operationer.

Følgende retningslinier bedes overholdt ved aftale om øjenlågs operationer hos Midtjyske øjenklinik.

Før operationen:
Undgå indtagelse af acetylsalicylsyre(kodimagnyl og hjertemagnyl) fra 2 uger før operation, da de øger risikoen for blødninger. Er du i tvivl spørg øjenlægen. Gingo Biloba, hvidløgspiller o.lign. kan have samme effekt.

På operationsdagen:
Der må ikke anvendes make-up o. lign.

Resten af dagen holdes hovedet højt, der må gerne soves normalt om natten. Forbindingen lades urørt til dagen efter, hvor du begynder at smøre med Kloamfenikolsalve morgen og aften. (recept udskrives på operationsdagen). Skulle der ske gennemsivning skiftes forbindingen og du begynder at smøre med Kloramfenikol med det samme. Der smøres til og med dagen efter trådene er fjernet.

Der kan anlægges kolde omslag uden på forbinding, det kan mindske risikoen for ”blå mærker”. Kolde omslag anbefales kun de første 2 dage efter operationen.
Da du får en forbinding for øjet, som kan dække synsfeltet, tilråder vi at du arrangerer hjemtransport f.eks. taxa eller pårørende.

Er der smerter kan du tage 2 tbl Panodil 500 mg., max 3 gange dagligt. Specielt ved øjenbrynsløft kan det anbefales at tage 1 tbl. Ibumetin 200 mg. sammen med 2 tabl. Panodil 500 mg., max 3 gange dagligt. Begge præparater fås i håndkøb.

Efter operation og indtil trådene er fjernet: Undgå hårvask de 2 første dage efter operationen, og derefter anbefales det at vandet fra håret løber ned ad nakken og ikke ned over ansigtet indtil 2 dage efter, at de sidste tråde er fjernet. Det frarådes kraftigt at svømme i offentlige svømmehaller indtil 5 dage efter at de sidste tråde er fjernet.

Make-up, selvbruner og lign. frarådes ligeledes indtil 2 uger efter at de sidste tråde er fjernet. Der frarådes brug af solarium i op til 3 mdr. efter operationen og naturlig sol kun med solbrille og /eller brug af hat/kasket i samme tidsrum.